Tyto služby jsme poskytovali do 31.12.2022
- Aktivizační služby zrakově postiženým (dále součást sociální rehabilitace)
- Asistenční služby nevidomým (pokračuje dále jako Průvodcovské a předčitatelské služby pro klienty, kteří nejsou uživateli sociální rehabilitace)
- Poradny pro zrakově postižené (dále součást sociální rehabilitace)
- Sociální rehabilitace zrakově postižených (pokračuje dále jako sloučení asistenčních, poradenských, aktivizačních a rehabilitačních činností - velká sociální rehabilitace)
- Sociálně terapeutická dílna (pokračuje dále beze změny)
Vývoj sociálních služeb od vzniku Zákona o sociálních službách v naší organizaci.
Poskytování sociálních služeb pro potřebné se od roku 2007 řídí Zákonem o sociálních službách č. 108/2006 Sb. a Vyhláškou 505/2006 Sb.
V roce 2007 bylo tedy nutné námi poskytované služby osobám se zrakovým postižením, které kontinuálně poskytujeme od začátku existence naší organizace (2001) a které jsme převzali od našeho zakladatele (SONS), přizpůsobit zejména administativně a procesně tehdy novému zákonu.
Tradice některých služeb pro osoby se zrakovým postižením sahá až do samotných počátků vzniku novodobých služeb pro potřebné v první polovině 90 let 20. stolení, které se po roce 1989 začaly utvářet. V Brně to byla poradenská pomoc s nejrůznějšími sociálními dávkami, pomoc s vyřizováním nejrůznějších osobních záležitostí, doprovázení, pomoc se získáním kompenzačních pomůcek a s jejich používáním a v neposlední řadě pomoc se zvyšováním dovedností osob se zrakovým postižením vedoucí k vyšší samostatnosti a soběstačnosti včetně podpory pracovního úplatnění a účelně využívaného volného času.
Samotný zákon sice vnesl do poskytování sociálních služeb určitý řád a proces, nicméně praktické zavádění procesů do sociálních služeb bylo hodně komplikované, jak uvádí náš předhled vývoje registrací našich služeb a s tím značné navýšení administrativy. Přitom se jedná o stále stejný rozsah činnosti vedoucí k uspokojení potřeb osob se zrakovým postižením.
2007
17 registrovaných služeb (pro každé místo poskytování byla nutná samostatná registrace)
druh služby | § | Brno | Břeclav | Vyškov | Znojmo | M. Krumlov |
---|---|---|---|---|---|---|
poradenství | 37 | 58 56 220 | 19 994 53 | 55 344 52 | 34 716 47 | 39 138 37 |
asistence | 42 | 70 533 08 | 11 695 46 | 59 123 04 | 87 520 24 | 86 162 49 |
aktivizace | 66 | 51 337 74 | 42 158 22 | 65 908 84 | 29 179 48 | 16 685 23 |
rehabilitace *) | 70 | 22 083 96 | ||||
terapeut. dílna | 67 | 11 030 16 | - | - | - | - |
*) rehabilitace s celokrajskou působností
2008
16 registrovaných služeb (registrace aktivizace v M. Krumlově samostatně zrušena). Služba nadále poskytována pod registrací ve Znojmě.
druh služby | § | Brno | Břeclav | Vyškov | Znojmo | M. Krumlov |
---|---|---|---|---|---|---|
poradenství | 37 | 58 56 220 | 19 994 53 | 55 344 52 | 34 716 47 | 39 138 37 |
asistence | 42 | 70 533 08 | 11 695 46 | 59 123 04 | 87 520 24 | 86 162 49 |
aktivizace | 66 | 51 337 74 | 42 158 22 | 65 908 84 | 29 179 48 | |
rehabilitace *) | 70 | 22 083 96 | ||||
terapeut. dílna | 67 | 11 030 16 | - | - | - | - |
*) rehabilitace s celokrajskou působností
2009
12 registrovaných služeb (sloučeno 5 registrací asistence pod jedinou s 5 pracovišti)
druh služby | § | Brno | Břeclav | Vyškov | Znojmo | M. Krumlov |
---|---|---|---|---|---|---|
poradenství | 37 | 58 56 220 | 19 994 53 | 55 344 52 | 34 716 47 | 39 138 37 |
asistence | 42 | 70 533 08 | ||||
aktivizace | 66 | 51 337 74 | 42 158 22 | 65 908 84 | 29 179 48 | |
rehabilitace *) | 70 | 22 083 96 | ||||
terapeut. dílna | 67 | 11 030 16 | - | - | - | - |
*) rehabilitace s celokrajskou působností
2012
8 registrovaných služeb (sloučeno 5 registrací poradenství pod jedinou s 5 pracovišti)
druh služby | § | Brno | Břeclav | Vyškov | Znojmo | M. Krumlov |
---|---|---|---|---|---|---|
poradenství | 37 | 58 56 220 | ||||
asistence | 42 | 70 533 08 | ||||
aktivizace | 66 | 51 337 74 | 42 158 22 | 65 908 84 | 29 179 48 | |
rehabilitace *) | 70 | 22 083 96 | ||||
terapeut. dílna | 67 | 11 030 16 | - | - | - | - |
*) rehabilitace s celokrajskou působností
2017
5 registrovaných služeb (sloučeno 4 registrace aktivizace pro 5 pracovišť pod jedinou)
druh služby | § | Brno | Břeclav | Vyškov | Znojmo | M. Krumlov |
---|---|---|---|---|---|---|
poradenství | 37 | 58 56 220 | ||||
asistence | 42 | 70 533 08 | ||||
aktivizace | 66 | 51 337 74 | ||||
rehabilitace *) | 70 | 22 083 96 | ||||
terapeut. dílna | 67 | 11 030 16 | - | - | - | - |
*) rehabilitace s celokrajskou působností
2018
zrušení pracoviště Vyškov, Vyškovsko obsluhujeme z Brna.
druh služby | § | Brno | Břeclav | Znojmo | M. Krumlov |
---|---|---|---|---|---|
poradenství | 37 | 58 56 220 | |||
asistence | 42 | 70 533 08 | |||
aktivizace | 66 | 51 337 74 | |||
rehabilitace *) | 70 | 22 083 96 | |||
terapeut. dílna | 67 | 11 030 16 | - | - | - |
*) rehabilitace s celokrajskou působností
2023
- zůstávají 3 registrované služby, zajišťující celé spektrum služeb, které od roku 2001 klientům nabízíme.
- nová rehabilitace: „sloučení“ rehabilitace, aktivizace, poradenství a z části asistence
- asistence rozdělena do rehabilitace a do průvodcovských a předčitatelských služeb
- zrušení pracoviště Moravský Krumlov, Moravský Krumlov obsluhujeme ze Znojma.
druh služby | § | Brno | Břeclav | Znojmo |
---|---|---|---|---|
prův. a předčit. služba | 42 | 70 533 08 | - | - |
nová rehabilitace *) | 70 | 22 083 96 | ||
terapeut. dílna | 67 | 11 030 16 | - | - |
Vyškovsko obsluhujeme z Brna, Moravský Krumlov obsluhujeme ze Znojma.
*) nová rehabilitace - celokrajská působnost
Proč bylo možné služby slučovat?
1. v rámci daného druhu služeb se měnila jen místní působnost služeb
2. sloučení více druhů služeb do jedné
Jedním z velkých neduhů Zákona o sociálních službách je velké množství definovaných druhů služeb, které jsou si v mnoha ohledech velmi podobné. Je jich celkem 34.
Zákon definuje 13 základních činností. Každému z druhů služeb zákon určí, které základní činnosti musí poskytovat.
V mnoha službách se tak základní činnosti opakují a tak stejnou konkrétní pomoc lze poskytovat v rámci více druhů služeb.
Zákon vůbec nepředpokládal, že poskytovatel sociálních služeb si může zaregstrovat služby s podobnými základními činnostmi a bude muset řešit, v rámci které služby danou základní činnost bude poskyovat, aby mimo jiné dodržel rovnost přístupu ke službám.
Celé to ještě komplikuje prováděcí vyhláška (č. 505/2006), která detailněji popisuje úkony základních činností jednotlivých druhů služeb tak, že úkony téže základní činnosti jsou pro některé služby popsány odlišně.
3. Zákon sice připouští vznik tzv. integrovaných center, složených z více druhů sociálních služeb, ale formálně taková centra neexistují, protože registrace a financování se řídí pouze danými druhy služeb definovaných v Zákoně o sociálních službách.