POPIS ÚSTŘEDNÍHO AUTOBUSOVÉHO NÁDRAŽÍ ZVONAŘKA BRNO

 

Tento popis je určen nevidomým osobám, které zvládají samostatnou chůzi s bílou holí. Přesto i jim doporučujeme, aby si před první cestou trasu prošli s vidícím průvodcem.
Ostatním nevidomým, kteří mají zájem se samostatně pohybovat, ale ještě si nejsou příliš jisti, pak doporučujeme, aby se obrátili na brněnský Tyfloservis s požadavkem, aby s nimi instruktor prostorové orientace a samostatného pohybu trasu nacvičil. Kontaktovat je můžete na tel číslech 541 212 810, nebo 608 572 335.

 

 

Přístup k nádraží

Popis nádraží

Popis odbavovací haly

Na co si musíme dávat pozor

přehled stanovišť linek IDS JMK

 

 

PŘÍSTUP K NÁDRAŽÍ:

Nejbezpečnější cesta k Ústřednímu autobusovému nádraží Zvonařka je přes obchodní centrum Vaňkovka v úrovni prvního patra a dále po nadchodu přes ulici Zvonařka. Možná, avšak méně bezpečná je i trasa v úrovni přízemí, ať už skrz nebo kolem OC Vaňkovka a ulici Zvonařku přejít přes značený a ozvučený přechod.

Na ÚAN Zvonařka je také možné přijet z centra tramvajovou linkou č. 12, směr Komárov. U Hlavního nádraží zastavuje na nástupišti č. 3, označník je u schodiště do podchodu. Vystoupíte hned druhou zastávku s názvem Zvonařka. Je umístěna na ulici Plotní, ze zadní strany původní odbavovací haly s předprodejem jízdenek, čekárnou a občerstvením. Při vystupování z tramvaje dávejte pozor, protože se vystupuje do prostoru cyklostezky. Přes ni přejděte v přímém směru od tramvaje na chodník. Mezi chodníkem a cyklostezkou není žádný hmatný oddělovací prvek. Jděte až k obrubníku na vzdálenější straně chodníku. Podél něj můžete jít doleva a obejít starou odbavovací halu zleva. K ní je však potřeba vyjí t tři schody nahoru. Pozor, tyto schody nejsou pravidelné a není u nich zábradlí. Nad schody je nutné jít šikmo vpravo a po cca 10 metrech dohledat obvodovou zeď staré haly v místě, kde býval předprodej jízdenek.

Pokud půjdete od zastávky podél obrubníku směrem vpravo, tak je nutné jít až ke křižovatce ulic Plotní / Zvonařka, Vlevo za obrubníkem vyhledat vyšlapanou cestičku - za sucha prašnou, za mokra blátivou. Po ní přijdete na asfaltový povrch ÚAN v místě, kde bývala pata nadchodu přes ulici Zvonařka a Plotní k bývalé tramvajové smyčce. Tyto nadchody však jsou zrušeny. Poté pokračujte v přímém směru asi 10 metrů až k zastřešené, zrekonstruované části nádraží. Při příchodu máte vpravo novou odbavovací halu, vlevo nástupní ostrůvky a před vámi nejblíž je stanoviště č. 5. Zde dohledejte umělou vodicí linii, která vás už povede dál.

 

*** *** ***

 

POPIS NÁDRAŽÍ:

My si však, jako výchozí bod pro popis nádraží, zvolíme schodiště a výtah z nadchodu od OC Vaňkovka. Postavte se zády k tomuto schodišti/výtahu. Před vámi je asi 20 metrů široký, volný prostor, který je nutné překonat. Jděte, po původním, starém chodníku, směrem od schodiště. Cca po osmi metrech dohledejte obrubník mezi chodníkem a vozovkou. Podél něj, budete jej mít po pravé ruce, pokračujte ještě dalších 10 metrů, až k nově vydlážděnému prostoru nádraží. Je asi o 10 cm vyvýšený.

Po vystoupení na dlážděný prostor máte před sebou bok nové výpravní budovy, před ní jsou ještě stojany na kola a jiné nástrahy. Zde si můžete aktivovat první, šestiřádkový LED informační panel Ten nám ženským hlasem ohlásí odjezdy šesti nejbližších linek a číslo stanoviště, ze kterého odjíždějí. Ne vždy však poskytuje kompletní informace.

Pro cestu do haly nebo k dalším nástupištím zabočte v tomto místě doprava a stále podél obrubníku po pravé ruce, jděte dalších cca 12 metrů. Tam obrubník zabočuje v pravém úhlu doleva. Stále podél něj přijdete ke stanovišti č. 1. Je vyznačeno signálním pásem z reliéfní "puntíkové" dlažby. Zastávkový stojan zde, stejně jako v celém prostoru nádraží, nainstalován není. Teprve v tomto místě začíná i umělá vodicí linie, která vás, podél stanovišť 2 a 3 přivede k přechodu přes všechna nástupiště a ke vchodu do odbavovací haly. Je to trošku krkolomné, ale přesto, především zcela nevidomým lidem, tuto trasu doporučuji. Vyhnete se tím případnému střetu s nečekanými překážkami, jako jsou stojany na kola, zaparkovaná kola, odložené koloběžky atd.

Bohužel, ani při chůzi podél umělé vodicí linie se překážce nevyhnete. Je jí výtah, který stojí asi půl metru vlevo od této UVL, přibližně na úrovni třetího stanoviště. Proto je jistější mít vodicí linii, po cestě směrem k ulici Plotní po levé, při cestě k nadchodu Vaňkovky po pravé ruce.

Kousek za výtahem, tedy mezi stanovišti 3 a 4, je směrem doprava přechod přes všechna nástupiště, směrem doleva vás pak vodicí linie přivede ke vchodu do odbavovací haly. Nikoliv však přímo. Vchod je asi 4 metry vpravo, mimo osu přechodu. Ve skutečnosti tedy linie odbočí od dosavadní UVL doleva, po pár krocích doprava a po cca 4 metrech opět doleva, přímo před vchod do čekárny. Vodicí linie tak tvoří tvar položeného písmene Z.

Výpravní budova je situována čelem k nástupištím a zády k ulici Zvonařka. Nástupní ostrůvky jsou situovány souběžně s touto budovou, tak, jak tomu bývalo dřív. Nejsou však již označeny žádnými písmeny. Jednotlivá stanoviště na nich, jsou ve směru od OC Vaňkovka k ulici Plotní, číslována vzestupně. Stanoviště 1 je tedy nejblíž schodišti od Vaňkovky. Mezi stanovišti 3 a 4 je již zmíněný značený přechod. Upozorňuje na něj signální pás odbočující od umělé vodicí linie i varovný pás na rozhraní nástupiště a vozovky. Přechod je pro chodce trochu snížený a pro autobusy naopak trochu vyvýšený. Autobusy zde jezdí jen zleva a před přechodem ještě zpomalí.

Když půjdete přes jednotlivá nástupiště po značeném přechodu, tak na prvním ostrůvku budou vpravo stanoviště 8, 7 a 6, vlevo 9 a 10, na dalším vpravo stanoviště 13, 12 a 11, vlevo pak 14 a 15 atd. Tyto informace byste měli obdržet z informačního panelu, který je nad každým ostrůvkem v místě přechodu. Jejich hlasové informace však, Bohužel, dostupné nejsou. Pro minimalizaci tohoto informačního deficitu a pro lepší orientaci jsou provizorně na zábradlích, začínajících po obou stranách přechodu, nalepeny Braillské štítky s čísly stanovišť na daných ostrůvcích v daných směrech.

Všechny ostrůvky jsou nově předlážděny, v ose každého z nich je nainstalovaná umělá vodicí linie, od níž, v úrovni jednotlivých zastávek jsou, směrem k vozovce, nainstalované krátké signální pásy. Fyzické označníky zastávek zde nainstalovány nejsou a zřejmě nikdy ani nebudou. Vpravo od signálních pásů, tedy u zábradlí, jsou pak odpadkové koše a lavičky, zavěšené přímo na zábradlí. V blízkosti přechodu jsou automaty na horké nápoje. Přímo v úrovni přechodu jsou pak od vodicí linie, oboustranně nainstalované signální pásy a varovné pásy, které tvoří rozhraní nástupiště a vozovky.

Nad každým stanovištěm, asi 2 metry od signálního pásu ve směru jízdy autobusů, jsou, místo fyzických označníků, zavěšeny dvouřádkové elektronické informační LED panely, které si můžete aktivovat povelem č. 6 z vysílače povelů. Z jejich informací, hlášených mužským hlasem bychom se měli dozvědět časy odjezdů dvou nejbližších spojů z daného stanoviště. Toto však ne vždy funguje spolehlivě.

Ovládání všech informačních panelů by mělo být následující:

Trochu Spokojenější snad můžou být slabozrací cestující, protože konstrukce a kostra zastřešení i plochy nástupišť jsou ve světlých barvách, osvětlení je nesrovnatelně kvalitnější než to dosavadní a celý prostor kryté části nádraží se, oproti původnímu stavu, výrazně prosvětlil.

 

*** *** ***

 

POPIS ODBAVOVACÍ HALY:

Do odbavovací haly vedou ze strany nástupišť troje dveře. Ke vchodu za nímž jsou přepážky pokladen a informací vedou, ve směru od Vaňkovky až ty třetí. Přivede vás k nim umělá vodicí linie v úrovni značeného přechodu přes všechna nástupiště. Dveře do haly jsou prosklené a otevírají se automaticky do stran. Za nimi je velká obdélníková hala. Celý její vnitřní prostor se dá, podél obvodových skleněných stěn obejít.

Za vstupními dveřmi je, směrem vpravo, prostor čekárny s kovovými lavičkami, umístěnými ostrůvkovitě uprostřed haly. Bohužel jsou červené na červené podlaze, takže nejsou moc vidět. Za nimi směrem doprava je ještě ostrůvkovitě umístěná trafika.

Od vstupních dveří směrem šikmo vlevo jsou přepážky informací a pokladen. Tvoří jej také ostrůvkovitě vestavěná buňka, která se dá z vnější strany celá obejít. Když projdete před pokladnami na vzdálenější roh vestavěné buňky a zabočíte podél její stěny doleva, budete mít po levé ruce přepážku úschovny zavazadel. Podél ní projdete na konec buňky s pokladnami. Za ní následuje asi 4 metry volný prostor a začne druhá vestavěná buňka. Podél její stěny přijdete, stále ve stejném směru, k, cca 2 metry širokému prostoru směrem vlevo, vedoucímu k toaletám. Přístup k nim je však přepažený turnikety.

Když máte euro-klíč, tak jděte podél levé stěny. Asi 1 metr před turniketem, v tomto místě je to horizontálně otevíraná závora, je na zdi, přibližně 1 metr od země, malý štítek s euro zámkem. Po odemčení závory se rozsvítí horní část sloupku závory zeleně. Bohužel to není akusticky signalizováno. Závora je však uvolněna a můžete přes ni Projít.

Pokud euro-klíč nemáte, tak jděte po pravé straně tohoto prostoru. Přijdete ke svisle otočnému turniketu. U něj je vpravo na stěně kovový panel. V jeho horní části uprostřed, cca 150 cm od země je svisle situovaná štěrbina na vhazování mincí do hodnoty 10 Kč. To je také cena vstupného. Mince 20 a 50 Kč nepoužívejte, protože automat drobné nevrací. Platba je možná také pomocí platebních karet. Snímač karet je dobře hmatný, vystouplý obdélník na stejném panelu, ve výši cca 1 metr od země. Před použitím karty je však nutné stisknout ještě aktivační tlačítko nad snímačem karet. Je také dobře hmatné.

Za turnikety jsou dveře vlevo na pánské, vpravo na dámské toalety. Za dveřmi pánských toalet je předsíňka s umývadly, z ní se jde vlevo, kde jsou na levé stěně pisoáry, vpravo pak kabinky. Dámské toalety na protější straně vstupního prostoru jsou zrcadlově otočené. Při odchodu z WC je nutné zase projít turnikety. Můžete použít vertikální, který je v tomto směru vlevo a je odblokován, nebo horizontální závoru, kterou je však nutné odemknout stiskem tlačítka na pravé zdi, asi metr před závorou ve výši cca 1 metr od země.

Jak jsem již zmínil, tak do budovy vedou ze strany nástupišť celkem troje dveře. Ty první ve směru od Vaňkovky jsou v místě, kde je plánováno nějaké občerstvení, druhé jsou v úrovni toalet a ty třetí, ke kterým vede umělá vodicí linie, jsou v úrovni informací a pokladen. V osách všech dveří jsou, na protější straně haly, také dveře ven, tentokrát směrem k ulici Zvonařka. U prvních dvou se předpokládají nějaké venkovní stolky a lavičky, u těch posledních bude vybudována zastávka autobusové linky č. 44. Termín stavby však zatím není znám. Koncem prázdnin by pak měla být dokončena stavba tramvajové zastávky na ulici Plotní. Po jejím zprovoznění sem doplním i popis trasy od této zastávky.

 

*** *** ***

 

NA CO JE NUTNÉ DÁVAT POZOR:

Na nově vybudovaném nádraží je několik míst, která můžou být potencionálním zdrojem dezorientace nebo i úrazu. Proto bude nutné, při pohybu v těchto prostoráh, věnovat zvýšenou pozornost následujícím místům a opatřením:

 

*** *** ***

 

PŘEHLED STANOVIŠŤ LINEK ZAŘAZENÝCH DO SYSTÉMU IDS JMK:

Od února 2021 odjíždějí autobusové linky zařazené do systému IDS JMK z následujících stanovišť:

č. stan. Linka Směr jízdy autobusů IDS JMK
- - -
26 108 Pohořelice - Branišovice - Lechovice - Znojmo
27 108/158 Pohořelice - Branišovice -Miroslav (- Hostěradice)
28 108 EXPRES Znojmo
29 104 Pohořelice - Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín -Laa an der Thaya (AUT)
30 105 Pohořelice - Pasohlávky - Dolní Dunajovice -Mikulov
31 109 Telnice - Těšany - Klobouky u Brna
32 109 Telnice - Těšany - Klobouky u Brna - Čejč - Mutěnice - Hodonín
33 107 Rousínov - Vyškov
34 106 Slavkov u Brna - Žarošice - Dražůvky - Kyjov
34 601 Holubice - Slavkov u Brna
35 602 Velešovice - Rousínov - Komořany - Dražovice Bučovice

 

 

Poslední aktualizace 10. 9. 2021